Tulucharka - Reisverslag uit Lakeside, Verenigde Staten van ATMRS&W Waal - WaarBenJij.nu Tulucharka - Reisverslag uit Lakeside, Verenigde Staten van ATMRS&W Waal - WaarBenJij.nu

Tulucharka

Blijf op de hoogte en volg ATMRS&W

25 December 2015 | Verenigde Staten, Lakeside

Tulucharka 25 december.

Merry Christmas everybody!!
En Zazie gefeliciteerd met je verjaardag.
Gisterenavond nog bij het kampvuur gestaan om warm te blijven.
We zijn nu lager maar toch is het nog behoorlijk koud. Dit komt mede doordat het weer helder is geworden.
De nacht is dus ook weer koud geweest maar gelukkig niet zo koud als op 3000 meter.
We mochten uitslapen tot 7:00 uur maar ik was al vroeg wakker. Eerst om 5:00 uur en ik moest toch plassen! Maar ja je probeert het dan maar uit te stellen want het is geen pretje om om die tijd bij temperatuur dik onder nul je warme slaapzak te verlaten.
Om 6:30 uur stond ik echt op klappen dus toch maar er uit gesprint om te plassen.
Om 7:00 uur werden we gewekt en we waren snel ingepakt. Maar ja de dragers en de keukenploeg kregen weer een voorsprong en wij mochten dus wachten in de ochtendzon, uit de wind achter een huisje.
Het begon weer heuvel op en daarna overwegend dalen richting Tikot. Het was weer een mooie wandeling deels door het bos deels over de heuvels.
In Tikot hebben de heren en Santos even op het plaatselijke basketbalveld gedold en toen zijn we verder gelopen.
Mingma heeft de bus voor morgen alvast telefonisch geregeld.
Na Tikot gingen we het dal in naar beneden langs allerlei akkers waar mensen bladeren verbranden. De as wordt over de akker gestrooid want dat is goede grondverbeteraar.
Ons kamp zou in Grandi zijn en gelukkig lag dat achter de volgende heuvel: weer "ukhalo" of wel naar boven! Een steile klim gevolgd door een daling en toen waren we in Grandi.
Ons zeil lag al klaar voor de lunch. Het was weer een heerlijke lunch met spinazie, pannekoekjes, aardappeltjes en tonijn.
Eerst wilde men daar de tenten opzetten maar bij nader inzien was dit niet ideaal. Er zou wel eens iets langs kunnen komen.
We gingen een stukje hoger om op het plaatselijke sportveld vlakbij de school.
Met Mingma hebben we besproken dat we de dingen die niet meer mee terugnemen naar Nederland willen verdelen onder de dragers en rest van de ploeg.
Mingma heeft dertien nummers gemaakt, iedereen trekt een nummer en dan mag ieder op zijn beurt iets uitzoeken van de dingen die op het zeil liggen.
Het gaat heel gedisciplineerd. De drager die de spullen van de kinderen heeft gedragen heeft van Robert zijn schoenen gekregen maar tijdens de verloting pakt hij als eerst nog een paar lage bergschoenen die wij uit Nederland mee hadden genomen. Hij moest er zelf hard om lachen!
Je ziet wel gelijk wat de slimste mensen zijn: die kiezen de spullen die ze het best kunnen gebruiken b.v. Een koksjongen pakt Stevens jas, Marije's trui en handschoenen. Goed om te zien dat de spullen weer zo goed terecht komen.
Daarna hebben de dragers nog een fooi gekregen.
Vanavond hebben we een Kerstdiner gekregen: eerst soep toen kip, curry-aardappeltjes, salade, en Dal Bath. En als dessert een heuse chocolade taart met Merry Christmas er op geschreven. Heerlijk!!
Na het eten kwam Mingma ons bedanken voor onze tocht en met het feit dat we naar Nepal waren gekomen ondanks de aardbeving. Nepal heeft de toeristen zo hard nodig, zeker nu. Hij vroeg ons aan iedereen te vertellen dat een bezoek aan Nepal nog steeds de moeite waard is en dat alles ondanks de aardbeving en de brandstofproblemen goed georganiseerd kan worden.
Hij wees ons ook op het feit dat wij nu 14 gezinnen geholpen hebben in deze moeilijke tijd. Veertien mensen hebben werk gehad in dit laag seizoen en dat betekent heel veel voor hen.
Hij heeft ons meerdere malen bedankt voor ons bezoek aan Nepal en voor de trekking die we hebben gemaakt.
Morgen nog 3 uur lopen naar de weg en dan de bus in. Dat wordt nog 2 uur over een onverharde weg en daarna 3 uur over een asfalt weg.
Mingma wees ons op het feit dat er waarschijnlijk morgenavond nog een straatfestival bezig is met veel folkloristische dansen e.d.
Dat kan ook nog leuk worden.
Maar eerst maar eens douchen als we in Pokhara zijn. Dat lijkt me heerlijk!!
Het is nu 19:40 uur.
Nog wat lezen en dan weer pitten. Morgen mogen we weer om 6:30 uur op.

• 26 December 2015 - 20:30

Irma:

Wat een mooi reisverhaal Ad! En het was ook af en toe wel afzien begrijp ik..veel plezier met het vervolg, fijne dagen nog en groetjes aan de rest!

Irma

• 27 December 2015 - 10:58

Anneke:

Opnieuw indrukwekkende verhalen!
    Mooi t zo te kunnen volgen, zònder inspanning!! :-))))
    En een mooie afsluiting met t delen/weggeven van de spullen.
    Geniet van de "cooling down",
    Groet,HAJM

• 27 December 2015 - 12:01

Marja:

Geweldig verslag Ad en je weet ik ga ook gelijk aan het zoeken dus de plaatsen die je benoemd heb ook even bekeken op Google. Echt geweldig. Wat een ervaring en ook nog je kids erbij. Zo bijzonder.
    Hier en daar wat afzien maar al het moois maakt een veel goed.
    Ben ook heel benieuwd naar je foto's
    Wens jouw, Tineke en de kids nog een aantal hele fijne dagen.
    Geniet ervan (daar twijfel ik eigenlijk niet aan)
    Groetjes