Kathmandu . - Reisverslag uit Sanepa, Nepal van ATMRS&W Waal - WaarBenJij.nu Kathmandu . - Reisverslag uit Sanepa, Nepal van ATMRS&W Waal - WaarBenJij.nu

Kathmandu .

Blijf op de hoogte en volg ATMRS&W

15 December 2015 | Nepal, Sanepa

Kathmandu 15december.

Vanochtend was ik om 6:00 uur klaarwakker en na wat lezen en emaillen ben ik me gaan wassen en scheren.
De rest sliep lekker verder en ik ben een beetje rond gaan kijken in de tuin van het hotel.
Het was nog fris en een beetje mistig. Geen berg te zien, helaas.
Om 8:30 uur was de familie ook wakker en om 9:00 uur zaten we aan het ontbijt.
We hadden een afspraak om 10:00 uur met Andrew van Snowleopard voor een briefing van de rest van de vakantie.
Morgen gaan we om 15:15 uur naar het Firefly-weeshuis. De dagen daarna is het uitslapen afgelopen: elke morgen moeten we om 6:00 uur ontbijten!! Lekker hoor!
Na de briefing hebben we een taxi geregeld voor de rest van de dag. Klinkt wel duur maar dat is beter dan elke keer weer onderhandelen en wellicht de hoofdprijs betalen.
Taxi's zijn prijzig want er is weinig brandstof te koop. Brandstof komt uit India en India laat maar mondjesmaat vrachtwagens met brandstof door! Lekkere buren!
Eerst hebben we ons af laten zetten bij Bodnath. Bodnath is een Boedistische tempel of stupa.
Deze stupa is bekend van de afbeeldingen van Nepal: een grote witte koepel met daar bovenop een bouwsel met aan vierkanten de ogen van Buddha.
Maar....na de aardbeving is het bovenste gedeelte naar beneden gestort. Helaas!
Toch is het nog steeds indrukwekkend, er lopen diverse monniken en Nepalese mensen met de klok mee om de stupa heen. Men laat de gebedsmolens draaien en prevelt gebeden.
Op een dakterras met uitzicht op de stupa hebben we wat gedronken.
Daarna zijn we naar Pashupatinath gelopen.
Pashupatinath is een Hindoeïstisch tempelcomplex waar men de doden verbrand. Een beetje raar dat je daar naar staat te kijken en foto's van neemt maar ja het is niet anders.
Bij het tempelcomplex lopen diverse heilige mannen zgn. Sadhus. Deze zijn markant gekleed en hun gezicht is beschilderd.
Foto's nemen mag wel maar men wil er wel geld voor.
Ik heb 1 keer betaald en gelukkig heb ik ook een Tele- lens :-)
Bij de uitgang stond onze taxichauffeur weer te wachten en hij bracht ons naar Thamel.
Thamel is een wijk met heel veel kleine winkeltjes en straatverkopers.
We wisten even de juiste weg niet en Robert vroeg het aan een jonge man die langs de weg stond.
Hij zou het wel even wijzen, "for free, sir".
Het bleek een aardige knaap die redelijk Engels sprak en binnenkort enkele maanden naar Amerika zou vertrekken.
Hij wees ons een tempel en hij wist een mooi park. Dat laatste viel ff tegen maar ja, wat maakt het uit.
Viggy nam ons daarna mee naar een cafė, waar we thee dronken.
Daarna wilden we nog wat eten en Viggy wist wel een restaurant, goed en goedkoop.
Het moet gezegd het was heel lekker ėn goedkoop.
Viggy at gezellig mee.
Hij vertelde dat hij in een weeshuis werkte(!!!) twee dagen per week.
Wij vertelden ons verhaal en het bleek een ander weeshuis te zijn.
Aangezien we zoveel kleding bij ons hebben vroegen we of dat weeshuis ook kleding kon gebruiken.
Hij vertelde dat ze weinig hadden.
We hebben Viggy in de taxi meegenomen naar het hotel en daar hebben we hem een grote plastic zak vol kleding en potloden meegegeven.
Hij was er stil van en een soort van verlegen dat we dat zo maar weggaven.
Daarna hebben we afscheid van hem genomen.
Na een koffie en een wijntje hebben we alles voor het weeshuis bij elkaar ingepakt. Er staan 4 grote reistassen vol met kleding, kleurboekjes, kleurpotloden en ballonnen klaar voor het Firefly-weeshuis.
Tevens gaan er natuurlijk twee cheques mee. (1250 en 1500 euro.)
Morgenochtend gaan we naar Swayambhunath, dit is een tempelcomplex boven op een heuvel. Er zijn daar heel veel apen.
Tineke is daar toentertijd in haar kuit gebeten door een aap! Kijken of ze haar kuiten daar nog herkennen :-)
Het was in Kathmandu vandaag heerlijk zonnig weer.